zwanger (worden)

zwanger (worden)

Ben je zwanger of heb je die wens? Heb je zwangerschapsdiabetes of wil je dit voorkomen? Geef je borstvoeding en/of ben je herstellende van de zwangerschap? bbb diëtetiek is gespecialiseerd in voedingsondersteuning rondom de zwangerschap.

Rondom de zwangerschap is gezonde voeding van essentieel belang. Een volwaardig eetpatroon kan bijdragen aan gezond zwanger worden, het verloop van de zwangerschap (bijvoorbeeld bij zwangerschapsdiabetes of eetbuien), de ontwikkeling van de vrucht en tijdens het proces van borstvoeding voor de kwaliteit van de melk en lichamelijk herstel van de moeder. Het is zeker niet gunstig om te veel te gaan eten. Na de geboorte en op latere leeftijd speelt het eetgedrag van de moeder tijdens de zwangerschap nog een rol bij de fysieke conditie van het kind. bbb diëtetiek kan begeleiding bieden in het zoeken naar de juiste balans om zo optimaal gevoed en gezond mogelijk deze periode te beleven.

Ben je zwanger?

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Het is nu extra belangrijk om goed op je voeding te letten. Bij een zwangerschap hoort aankomen; gemiddeld 10-17 kilo. Het wordt afgeraden om te lijnen tijdens je zwangerschap. Zowel jij als je baby moeten alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgen voor een optimale ontwikkeling. Je bent niet meer alleen in je lichaam! Je moet nu kiezen voor twee, maar dat betekent niet dat je hoeft te eten en te drinken voor twee. Je zwangerschap vraagt wel om extra energie, maar als je wat minder beweegt, verbruik je ook minder.

Tips en weetjes

✦ Ochtendmisselijkheid komt veel voor in het begin van de zwangerschap. ’s Morgens nog voor dat je opstaat iets lichts eten, zoals een rijstwafel of een paar walnoten, kan het verminderen.
✦ Je hebt extra calcium nodig voor de ontwikkeling van het beender-, zenuw-, bloed- en spierstelsel van de vrucht. Calcium zit in zuivel zoals melk en yoghurt, maar ook in groene groenten, peulvruchten, zuidvruchten, vis, sesam- pasta, sojaproducten, granen, noten, zaden en pitten. Voorbeelden van calciumrijke voedingsmiddelen: broccoli, boerenkool, raapstelen, paksoi, Chinese kool, amandelen, hazelnoten, zonnebloempitten, hennepzaad, lijnzaad, kiemen, zalm en sardientjes.
✦ Zink is onontbeerlijk voor de groei en de ontwikkeling van je baby. In bonen (erwten, sperziebonen, limabonen, kikkererwten), noten en zaden, wortelen, volle granen zoals boekweit en gierst, tarwekiemen, zonnebloempitten en pompoen vind je zink.
✦ Gedurende het 2e en 3e semester is er meer ijzer nodig. Dat kun je halen uit je voeding. Vlees, vis, ei, noten, peulvruchten en bladgroenten (spinazie!) bevatten veel ijzer.
✦ Als je in verwachting bent, bedraagt de foliumzuurbehoefte 600 μg. Bladgroenten vormen de beste bron van foliumzuur, naast peulvruchten, sinaasappels, volle granen en noten. Vrouwen die vegetarisch eten hebben vaak een hoger foliumzuurgehalte. Toch red je het meestal niet met gevarieerde voeding. Daarom wordt geadviseerd om foliumzuur ook in supplementvorm te slikken (begin hier bij voorkeur al mee, zodra je weet dat je graag zwanger wilt worden). Foliumzuur verkleint de kans op het krijgen van een kindje met een open ruggetje.
✦ Vetzuren - deze vind je in vette vis - zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van ongeboren baby’s. Maar eet vanwege de dioxines niet meer dan 2 porties (300 gram) vette vis per week. Hou je niet van vis of staat het je tegen nu je zwanger bent? Vul de nodige dosis dan aan met visolie capsules of haal het uit voeding, bijvoorbeeld uit zeewier, noten, olie en peulvruchten.
✦ Vegetarisch eten kan prima als je zwanger bent, maar het is erg belangrijk dat je genoeg B-vitamines en ijzer binnenkrijgt. Eet voldoende peulvruchten, zuivelproducten, en andere eiwitrijke producten zoals ei, tofu, tempé of noten of volkoren graansoorten.
✦ Kies voor volle producten, zoals volle melk, volle yoghurt en roomboter. Het volle product heeft een evenwichtigere samenstelling, is vaak minder industrieel bewerkt en levert een optimale hoeveelheid vitaminen.
✦ Het is aan te raden multivitaminen voor zwangere vrouwen te gebruiken.
✦ Heb je last van krampen in je kuiten of restless legs tijdens de zwangerschap? Het nemen van magnesium kan helpen. Magnesium zit in noten, zaden, peulvruchten en groene bladgroenten.
✦ Sommige vrouwen krijgen zwangerschapsdiabetes, een tijdelijke vorm van diabetes. Door hormonen reageert het lichaam dan niet goed op insuline en blijft de bloedsuiker te hoog. Het komt voor bij ongeveer 2% van alle zwangerschappen en wordt vastgesteld door te testen. De symptomen zijn meestal vaag, zoals veel dorst en veel plassen. De vrucht is een stuk groter dan normaal, wat problemen kan geven bij de bevalling. Door de zwangerschapsdiabetes heeft je baby helaas een verhoogde kans op het ontwikkelen van diabetes op latere leeftijd. Gezonde voeding en beweging zijn meestal voldoende om te zorgen dat de zwangerschapsdiabetes zich niet verder ontwikkelt. Verspreid over de dag kleinere maaltijden nemen is belangrijk. Vermijd in ieder geval (geraffineerde) suiker!

Meer advies nodig? Maak een afspraak bij onze diëtiste/voedingsdeskundige via bbb diëtetiek. Onze dietistes zijn gespecialiseerd in vragen rondom zwangerschap. Je kan online een afspraak maken, bellen of mailen

Ben je lid van bbb health boutique en zwanger? Dan krijg je een eerste consult bij de bbb diëtist cadeau. Vraag naar de voucher bij de bbb-coaches!