supplementen, wel of niet nodig?

supplementen, wel of niet nodig?

Er zijn op het moment heel veel verschillende voedingssupplementen te koop. Ook vaak nog best prijzige. Als je een gezonde leefstijl aanhoudt kun je je afvragen of het nodig is hier je geld aan te besteden, aangezien je eigenlijk alle belangrijke voedingsstoffen uit voeding zou moeten kunnen halen. 

Toch zie ik vaak tijdens het maken van een nutrientenanalyse dat veel clienten, ondanks dat ze denken zo gezond te eten, de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van bepaalde vitamines en mineralen niet binnen krijgen. Je kunt dan vaak vrij makkelijk je voeding net iets aanpassen zodat dit wel lukt. En soms kan een voedingssupplement een handje helpen.

Het is goed om te weten dat supplementen vitamines en mineralen bevatten die veel minder goed opneembaar zijn door je lichaam dan die uit voeding, omdat ze vaak in een fabriek zijn geproduceerd (in tegenstelling tot je voeding, als het goed is 😉). Daarnaast is het over het algemeen helemaal niet nodig dat iemand supplementen neemt, tenzij diegene bijvoorbeeld zwanger, ziek, geopereerd, ondervoed is of een vitaminen tekort heeft (uitgewezen door bloedonderzoek).

Toch leek het me interessant om vanuit mijn perspectief een stukje voor jullie te schrijven over supplementen en vitamines en mineralen! Er is namelijk 1 supplement waar dietisten vaak wel op letten – vitamine D. Dit komt omdat veel mensen in Nederland hier een tekort aan hebben, vooral in de winter (meer dan driekwart van de Nederlandse bevolking!).  Vitamine D heeft invloed op een tal van processen in je lichaam, namelijk het behoud van sterke botten door zich te binden aan calcium (zeer belangrijk voor vrouwen in de overgang ivm ontstaan van osteoporose), maar ook het behoud van spiermassa (belangrijk voor je training) en een gezonde weerstand. Zo kan ik nog wel 20 andere zaken bedenken, maar ik raad jullie vooral aan hier zelf eens research naar te doen en onderzoeken te lezen. Wil je weten of je vitamine D nodig hebt? Hier kan je zien of je valt onder de ‘risicogroepen’ voor een tekort.

Multivitaminen – Ook hiervan zijn veel verschillende merken en soorten op de markt. Ik vind persoonlijk een multivitamine niet nodig, maar het kan (mits je een goed merk gebruikt) een extra stukje ondersteuning zijn, bijvoorbeeld tijdens de wintermaanden als je wat lustelozer bent of na herstel van ziekte. Nogmaals is het erg belangrijk om gezond te blijven eten, dit is geen vervanger voor een volwaardig voedingspatroon. Ga hiervoor naar een supplementenwinkel zoals de Vitaminstore of Holland&Barrett en niet naar de Kruidvat of Etos – de grondstoffen die ze gebruiken zijn vaak synthesisch vervaardigd en van veel minder hoge kwaliteit.

Visolie – Als je vegetarisch eet of minder dan 2 keer per week vis eet, kan je ervoor kiezen visolie te suppleren. Visolie is een bron van meervoudig onverzadigde vetzuren zoals EPA en DHA. Deze vetzuren beschermen je cellen, helpen bij de hormoonhuishouding en houden je hart en vaten gezond. Ook bij het sporten kan het helpen om gewrichten en pezen soepel te houden. Mocht je als vegetarier geen visolie willen nemen bestaat er tegenwoordig ook algenolie, dit is alleen veel prijziger! Let daarnaast op of de vis duurzaam is gevangen.

Magnesium – Een mineraal waarvan ik denk dat iedereen dit in ons dagelijkse drukke leven wel extra kan gebruiken; ook wel het anti-stress mineraal genoemd. Het ontspant het zenuwstelsel, zorgt voor vermindering van spierkrampen, een goede werking van je hart, kan helpen tegen restless legs syndrome en bepaalde verbindingen van magnesium dringen zelfs door je bloedhersenbarriere en kan ondersteunen in mentale rust. Je kan ook magnesiumsulfaat als losse poeder kopen en hier voetenbadjes mee nemen (aanrader!).

Vitamine C – Deze vitamine kent iedereen natuurlijk, het zit voornamelijk in fruit en groente, is een krachtige anti-oxidant en beschermt zo je cellen tegen oxidatie (ontstaat door stress, verkeerde voeding en sporten). Het ondersteunt je immuunsysteem, remt ontstekingen en kan helpen tijdens de wintermaanden als we vaak minder vers fruit/groente eten en verkoudheid te pakken hebben. Daarnaast ondersteunt het de aanmaak van collageen en houdt het je huid gezond en stralend. Zorg ervoor dat je dit in ieder geval voldoende uit je voeding haalt. 

Probiotica – Het laatste supplement wat ik wil bespreken, probiotica. Dit is geen vitamine of mineraal, maar een bacterie (ieks! haha). Probiotica zit van nature in je darmen, we hebben ongeveer 2 kg aan darmbacterien die helpen onze darmflora gezond te houden en zo ook onze weerstand. Bij het gebruik van antibiotica, ziekte of langdurige stress kan onze darmflora uit balans raken en zo de verwerking van voedingsstoffen minder goed uitvoeren. Ik raad dit supplement vooral aan bij mensen die al langere tijd last hebben van darmklachten, maar je kan dit ook als een ‘kuur’ nemen 2 keer per jaar en het 1-2 maanden suppleren. Probiotica zit ook in voeding zoals: yoghurt, zuurkool, tempeh, kefir, misosoep en nog meer – check dit online!

Zo, best een hoop informatie, maar ik hoop jullie hierbij een beetje wegwijs te hebben gemaakt in de supplementen. Mocht je supplementen overwegen en denk je dat het nodig is, laat je hier dan goed in adviseren bij een supplementenwinkel! Ik ben wel benieuwd, nemen jullie supplementen? Zo ja, welke? Laat het weten!

Liefs,

bbb diëtist Jennifer